Фізика

“Вивчення явища електромагнітної індукції". Лабораторна робота.

9 листопада 2012 - Константин Белозеров

Тема: Лабораторна робота  “Вивчення явища електромагнітної індукції”.

Мета уроку: дослідити явище електромагнітної індукції; перевірити знання теорії на практиці (залежність ЕРС індукції від швидкості зміни магнітного потоку, визначення напряму індукційного струму за допомогою правила Ленца); розвивати експериментаторські здібності.

Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь та навичок

Очікувані результати:

Учні повинні: знати від чого залежить величина індукційного струму; вміти визначати напрям струму в провіднику; вміти робити висновок з побаченого.

Обладнання: 2 котушки з осердями; 2 прямих магніти; міліамперметр; джерело постійного струму на 6В; 2 реостати – на 10 і на 30 Ом; котушка з великою кількістю витків; вимикач і з’єднувальні провідники.

Рекомендації з проведення лабораторної роботи:
Можна виконувати дану роботу за інструкцією в підручнику. Можна використовувати зошити для лабораторних робіт на друкованій основі рекомендовані Міністерством освіти  і науки України. Для учнів, що претендують на високий рівень оцінювання знань доцільно запропонувати  обладнання  для виконання роботи, а хід роботи нехай вони складуть самостійно. Звичайно, вчитель контролює дії цих учнів, направляє в правильну сторону і оцінює їхню творчість. Якщо клас працює за підручником, обов’язковими є контрольні запитання, для того, щоб оцінити рівень засвоєння теми і внести корективи на наступному уроці.
 Перед виконанням лабораторної роботи після оголошення теми  проводиться інструктаж  з техніки безпеки:
1.    Перевірте, щоб ізоляція провідників була справною.
2.    Не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів.
3.    Розмістіть прилади на робочому столі так, щоб уникнути їх падіння.
4.    Під час роботи з магнітними полями знімайте годинник.

Хід роботи.
1.    Підключи котушку з великою кількістю витків до міліамперметра. З різною швидкістю вставляй в неї магніт та виймай його, залиш магніт у котушці. Спостерігай за показами міліамперметра (запиши їх значення та напрям  для різних  випадків). Повтори досліди, рухаючи котушку відносно нерухомого магніту. Зроби висновок.
2.    Виконай ті ж дії з двома магнітами , складеними однойменними полюсами.  Чи відрізняються покази міліамперметра? Якщо так, то у скільки разів?
3.    Підключи до котушки й міліамперметра реостат на 30 Ом. Вставляй і виймай 2 магніти приблизно з однією швидкістю, коли реостат виведено з кола, і коли введено повністю. Запиши покази міліамперметра і зроби  висновок.
4.    Для першого або другого досліду визначити напрям індукційного струму в котушці та напрям вектора індукції магнітного поля індукційного струму під час різкого введення магніту та під час його виведення зробити схематичний рисунок. Зробити висновок про виконання правила Ленца в обох випадках.
5.    Одну котушку з осердям підключи через реостат на 10 Ом і вимикач до джерела струму, а іншу підключи до міліамперметра, обидві котушки  встав на спільне осердя. Виведи реостат до мінімального опору і замкни коло. Зафіксуй покази міліамперметра.
6.    Швидко збільш опір кола. Зафіксуй покази міліамперметра.
7.    Розімкни коло. Зафіксуй положення міліамперметра.
8.    Зафіксуй максимальне положення стрілки під час замикання і розмикання кола, швидкого і повільного зменшення опору кола. Зроби висновок про значення ЕРС індукції в цих дослідах.
9.    Замикаючи та розмикаючи коло, визнач напрями струмів та індукцій магнітних полів цих струмів у обох котушках та перевір виконання правила Ленца. Зроби висновок. Зроби відповідні рисунки.
Контрольні запитання.
1.    Чому суцільне металеве кільце відштовхується від електромагніта в момент замикання кола живлення і притягується під час його розмикання?
2.    Чому коливання стрілки компаса затухають швидше, якщо корпус приладу латунний, і повільніше, якщо корпус приладу пластмасовий?
3.    Якщо водій трамвая на повному ходу вимкне напругу на вхідних клемах двигуна і закоротить їх,  то вагон дуже швидко зупиниться. Чим це можна пояснити?

Завдання додому: Задача  в зошиті. Дві котушки з осердям підключені кожна до гальванометрів, розташовані  співвісно на  близькій відстані одна від одної. До однієї з котушок наближаємо прямий магніт північним полюсом. Яким має бути напрямок струму в обох котушках? Зроби схематичний  рисунок.
 

Теги: фізика

Немає коментарів. Ваш буде першим!