Методичні посібники

Посібник. Система творчих завдань з читання. 3 клас.

30 серпня 2010 - Любов Ткаченко

Цікава книга природи.

Як ти розумієш слова?

  1. Скільки фарб кругом розлито:
    пурпур, охра, зелень, просин.
  2. Осінь брами свої замикала вночі,
    Погубила у небі журавлині ключі.
  3. Темная діброва стихла і мовчить.
  4. Осінь золотая тихо-ніжно ходить. 

Допишіть віршовані рядочки. Вставте пропущені слова в клітинки кросворда. Прочитайте ключове слово. Чи відображають дані картини природи пору року?

  1. Шипшина важко віддає … (плоди),
    Вона людей хапає за рукава.
  2. Темная діброва
    стихла і мовчить;
    … (листя) пожовтіле
    з дерева летить.
  3. Де не глянь, навколо
    килим кольористий,
    віти … (напівголі),
    небо синє чисте.
  4. Осінь брами свої замикала вночі,
    Погубила у небі … (журавлині) ключі.
  5. Здалека під небом,
    в вирій летючи,
    голосно …(курличуть)
    журавлів ключі.

 

Літературна вікторина. З якого твору ці рядки?

  1. « – Ой, який же ти став тепер, мій лісе-брате! – думає дівчинка. – Як же ти пишно прибрався! Ось ти яка, осінь, у лісі!» (Олесь Донченко. Осінь у лісі)
  2. «Я скрушно зітхнув і подумав: хіба я не віддав би науці своє життя? Науці – так. А от рудим мурахам – нізащо на світі!» (Олег Буцень. Наше відкриття)
  3. «Спів пташині потіха одна, –
    хоч голодна, співа веселенько,

    розважає пташине серденько,

    жде, що знову прилине весна» (Леся Українка. Мамо, іде вже зима)
  4. «Це була прекрасна квітка. На її блакитних пелюстках тремтіли краплини роси, і в кожній краплині горіло по маленькому сонцю» (Василь Сухомлинський. Сергійкова квітка) 

Порівняй вірші Якова Щоголіва «Осінь» та Катерини Перелісної «Осінні танці». Що в них спільне? А що відмінне? 

Продовж думку:

«Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні!» …

Знайди відповідність між назвою поетичного твору та висловом 

Пісенька про куличка
А тепер лежить під пледом,
п’є гарячий чай із медом.
Осінні танці
В парках і садочках
на доріжки й трави
падають листочки
буро-золотаві.
Соловейко застудився
Здалека під небом,
в вирій летючи,
голосно курличуть
журавлів ключі
 
Осінь
Вітер взяв сопілку в руки:
       Ду – ду – ду!
Хто зі мною потанцює
у саду?
Золота осінь
Прийде ж осінь – проводжай
куличка у теплий край.

 

Розгадай кросворд

По горизонталі:
 
1.     Виглядають із пшениці синьоокі чарівниці.
2.     Стоять у полі сестриці золотоокі з білими віями.
3.     Хто з вас, діти, нас не знає?
Ми у лісі проживаєм.
Дзвоном сонце зустрічаєм.
Маєм гарні сині очки, називаємось …
4.     Йде на літо він у поле, сам росте чубатий, голий; а на зиму йде до хати, щоб усіх позодягати.
5.     Сіяв шпак червоний … , а вродило просо. Здивувався, як це так? Де воно взялося?
 
По вертикалі:
 
6.     Золоте решето чорних хатинок повне.
7.     Є в степу такий полин: запах чудодійний має наших пагорбів й долин. Раз дихнеш – здоровий будеш, рідний край свій не забудеш.
8.     Все мороз поглушив, а мою квітку не згубив.
9.     Мов жаринки, … квітнуть на осонні. Ще й у мене у руці – на моїй долоні.

 

Відповіді: 1. Волошка. 2. Ромашка. 3. Дзвіночки. 4. Льон. 5. Мак. 6. Соняшник. 7. Євшан. 8. Барвінок. 9.Чебрець.

Попрацюйте в парі! Пригадайте оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою». Доповніть речення порівняннями. 

1.     На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як … (терен-цвіт).
2.     І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як … (світлячки).
3.     Кора на дереві зійшла, і стовбур, сточений жуками, вимитий дощами та висушений сонцем, жовтів і вилискував, мов … (велика кістка якоїсь прадавньої тварини).
4.     На дні ставка ворушилась водяна трава – довгі такі стьожки, як … (пучки волосся).
5.     Руки в дівчинки були шершаві, як … (дубова кора), засмаглі й подряпані.
6.     Хустинка в неї зсунулась набік, а з-під неї вибилася хмарка льняного волосся, білого й легкого, як … (пух), – дмухне вітерець, так воно й розлетиться навколо.
 

Замініть образні вислови одним словом 

Припечений сонцем ніс – … (загорілий).
Усяких справ по саму зав’язку – … (дуже багато).
Вуха нашорошить – … (прислухається).
 

Із оповідання Олега Буценя «Наше відкриття» випишіть синоніми до слова «говорити». Запишіть їх на промінцях сонечка. Поясніть синонімічні відтінки кожного слова.

(Кажу, балакає, теревенили, розмовляли, заверещали, кричить, зашепотів).

 

Розгадай кросворд. Знайди ключові слова.
  1. Прізвище автора оповідання «Наше відкриття». (Буцень)
  2. Яка пора року зображена у вірші Катерини Перелісної «Песик і хлопці»? (Літо)
  3. Хто описаний в оповіданні Миколи Сингаївського «Осіння гра»? (Білка)
  4. Прізвище автора вірша «В товаристві джмеля». (Драч)
  5. Хто герой одноіменного вірша Наталі Забіли? (Журавлик)
  6. Як звали одного з дослідників в оповіданні Олега Буценя «Наше відкриття»? (Максимко)
  7. Головна героїня оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою». (Улянка)
  8. Яка осінь зображена в одноіменному вірші Якова Щоголіва? (Пізня)
  9. Яка пора року зображена в вірші Лесі Українки, який ви прочитали в розділі? (Зима)
  10. Що зривала на ліщині Улянка із оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою»? (Горіхи)
  11. Кого досліджували хлопчики з оповідання Олега Буценя «Наше відкриття»? (Мурашок) 
  12. До якого жанру належить твір Миколи Сингаївського "Осіння гра" (Оповідання) 
  13. Назвіть повне ім’я Лесі Українки (Лариса) 
  14. Назва вірша Максима Рильського, прочитаного у вірші ("Дівчина") 
  15. Який за жанром твір Катерини Перелісної "Песик і хлопці" (вірш) 
  16. Прізвище автора вірша "Вже брами літа замикає осінь" (Костенко) 
  17. Назвіть справжнє прізвище Олександра Олеся (Кандиба) 
  18. Автор оповідання "Сергійкова квітка" (Сухомлинський)

 

 

Склади тематичну павутинку до слова «осінь»

 
 

 

Поміркуй! Як ти розумієш ці слова?

 

Людина у цьому світі повинна добро творити! 

 

Світ прекрасний
Навколо тебе –
Сонце ясне
І синє небо,
Птахи і звірі,
Гори і ріки –
Нехай він буде
Таким навіки!
Нехай людина
Добро приносить –
Бо світ навколо
Любові просить.
                  Алла Потапова

Прочитай віршовані звертання Оксани Сенатович. Як ти розумієш виділені рядки?

 
Друже мій
 
У сльоту, і в час негоди,
І в погоду, друже мій,
Серцем слухати зумій
Звуки рідної природи,
Звуки – дивні голоси
Незвичайної краси.
 
Чуєш, друже мій, розмови?
З вітром листя гомонить,
З сонцем – ниви і діброви,
І з озерами – блакить.
 
Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись.
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись.

 

Індивідуальна робота. Виконай тестові завдання.

     1.     Автор вірша "Золота осінь":
          а) Олександр Олесь;
          б) Катерина Перелісна;
          в) Ліна Костенко;
          г) Яків Щоголів.
    2.   Яка осінь змальована в одноіменному вірші Якова Щоголіва?:
          а) золота;
          б) пізня;
          в) тепла;
          г) холодна;
          д) дощова.
     3. Який настрій передано в вірші Катерини Перелісної "Осінні танці"?:
          а) сумний;
          б) веселий;
          в) бадьорий;
          г) радісний.
     4. Як звали дівчинку із оповідання Олеся Донченка "Лісовою стежкою"?:
          а) Улянка;
          б) Яринка;
          в) Олеся.
     5. З ким вела розмову дівчинка з оповідання Олеся Донченка "Лісовою стежкою"?:
          а) з лісом;
          б) із струмочком;
          в) з полем.
      6. Яке відкриття хотіли зробити хлопчики з оповідання Олега Буценя       "Наше відкриття"?:
           а) вивчити мову мурашок;
           б) поспостерігати, як мурашки будують собі житло;
           в) дізнатися, чим харчуються мурашки.
      7. Які почуття викликає вірш Лесі Українки "Мамо, іде вже зима"?:
           а) жалю;
           б) суму;
         в) радості;
         г) спокою.

Страницы: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Немає коментарів. Ваш буде першим!